Opleiding rekencoördinator PO

Wordt het rekenonderwijs op een effectieve manier gecoördineerd?

Opleiding rekencoördinator basisonderwijs

De kwaliteit van het rekenonderwijs in Nederland is nog altijd het middelpunt van discussie. Het is dan ook niet voor niets dat het rekenonderwijs onderwerp is van veel wetenschappelijke onderzoeken. De meningen blijven echter verdeeld. Daar waar het ene onderzoek "aantoont" dat het niveau van het uitvoeren van bewerkingen onder groep 8 leerlingen al sinds 1987 hard achteruit gaat, beweert een andere onderzoeker dat het niveau van schattend rekenen, in diezelfde periode, sterk is verbeterd. De vraag is of dit heeft te maken met de komst van nieuwe methodes of sluiten de opgestelde doelen niet goed aan?

Aan aandacht komt het rekenonderwijs in de media niets tekort. Maar hoe zit dit op uw school? Hoeveel aandacht is er voor het rekenen en wordt het rekenonderwijs op een effectieve manier gecoördineerd?

De driedaagse opleiding tot coördinator van het rekenonderwijs geeft zowel sturing als informatie. Er wordt een antwoord gegeven op vragen als waar je welke informatie kunt vinden met betrekking tot rekenvraagstukken, hoe je hierin een coachende rol kunt aannemen voor collega’s, routing kan aanbrengen binnen de school en hoe zijn rekenopbrengsten te analyseren en ga je hier vervolgens mee aan de slag? Vragen die onmisbaar zijn wanneer je het rekenen binnen de school wijs wil coördineren.

Over één ding zijn wetenschappers het immers eens: het benoemen van een rekencoördinator draagt aanzienlijk bij aan het optimaliseren van het rekenonderwijs op scholen.

Doelgroep

Leerkrachten en intern begeleiders binnen het basisonderwijs

Inhoud en opzet van de opleiding

De opleiding bestaat uit 3 opleidingsdagen van 09.30 - 15.30 uur.

Dag 1
  • Wat is waar?
    Mythes van het rekenonderwijs
  • Een goede rekencoördinator is . . .
    Kennismaken met de competenties van een rekencoördinator
  • Welke lijnen houden we aan?
    Puzzelen met de leerlijnen en rekendoelen
  • Hoe bereik ik het 1F niveau met mijn leerlingen?
    Didactiek van rekenonderwijs, met aandacht voor de modellen uit het protocol ERWD
  • De doorgaande lijn en essentiële onderdelen in de verschillende groepen
    Praktische tips voor rekenactiviteiten en organisatie van het rekenonderwijs van groep 1-8
  • Hoe te automatiseren?
    Theorie over effectief automatiseren en oefeningen voor de praktijk
  • Hoe geef ik richting binnen onze school?
    De eerste stappen naar een effectief protocol
Dag 2
  • Routing voor zwakke rekenaars
    Vanaf het signaleren via dossieropbouw en screening binnen de school naar extern onderzoek?
  • Rekenproblemen versus dyscalculie
    Wanneer spreken we van een rekenstoornis en wat doen we hieraan?
  • Routing voor sterke rekenaars
    Wanneer spreken we van een sterke rekenaar en hoe daag je deze leerlingen uit?
Dag 3
  • De dagelijkse praktijk in de school
    Presentaties door de cursisten over de eerste stap die ze genomen hebben naar het effectiever maken van hun rekenonderwijs op school
  • De rekencoördinator aan het werk
    Een doorgaande lijn binnen de school, materialen maar ook in leerkrachtvaardigheden. Hoe kan een rekencoördinator het rekenonderwijs effectiever krijgen?
  • Koppeling naar het eigen rekenbeleid
    Hoe is het gesteld met het rekenbeleidsplan bij jullie op school? Wat moet er in een rekenbeleid staan, een eerste opzet wordt gegeven om daarna zelf aan de slag te kunnen gaan
  • Het analyseren van opbrengsten en ermee aan de slag
    Met de gegevens van je eigen school
  • Afsluiting met een materialenmarkt
    Nog een aantal laatste praktische ideeën opdoen voor in de rekenkast op school
Locaties en trainingsdata
Zwolle
Dag 1 do. 31 januari
Dag 2 do. 28 februari
Dag 3 do. 28 maart
Apeldoorn
Dag 1 di. 14 mei
Dag 2 di. 04 juni
Dag 3 di. 25 juni
Amersfoort
Dag 1 di. 22 januari
Dag 2 di. 12 februari
Dag 3 di. 12 maart
Utrecht
Dag 1 di. 14 mei
Dag 2 di. 04 juni
Dag 3 di. 25 juni
Arnhem (Velp)
Dag 1 do. 31 januari
Dag 2 do. 28 februari
Dag 3 do. 28 maart
Doetinchem
Dag 1 di. 26 februari
Dag 2 di. 26 maart
Dag 3 di. 16 april
Nijmegen (Wijchen)
Dag 1 do. 11 april
Dag 2 do. 16 mei
Dag 3 do. 06 juni
's-Hertogenbosch
Dag 1 do. 11 april
Dag 2 do. 16 mei
Dag 3 do. 06 juni
Dordrecht
Dag 1 do. 22 januari
Dag 2 do. 12 februari
Dag 3 do. 12 maart
Breda
Dag 1 di. 14 mei
Dag 2 di. 04 juni
Dag 3 di. 25 juni
Tilburg
Dag 1 do. 05 september
Dag 2 do. 26 september
Dag 3 do. 24 oktober
Eindhoven
Dag 1 di. 14 mei
Dag 2 di. 04 juni
Dag 3 di. 25 juni
Venlo
Dag 1 do. 10 oktober
Dag 2 do. 07 november
Dag 3 do. 28 november
Maastricht
Dag 1 do. 18 april
Dag 2 do. 23 mei
Dag 3 do. 20 juni

Tijden

De opleiding start om 09.30 uur en duurt tot ca. 15.30 uur

Studiebelasting

Totaal ca. 27 u waarvan 18 u contacttijd en ca. 9 u aan praktijkopdrachten.

Kosten

De prijs voor deze 3-daagse opleiding bedraagt €. 545,- per deelnemer inclusief de benodigde materialen, certificaat, koffie/thee/fris en lunch.

Bij 2 of 3 deelnemers van dezelfde school en/of bestu geldt een korting van 5% en vanaf 4 deelnemers bedraagt de korting 7.5%.

Vroegboekkorting

Voor aanmeldingen die wij voor de zomervakantie ontvangen voor opleidingen die starten in schooljaar 2019-2020 geldt, naast de hierboven vermelde kortingen, een extra korting van 7.5%

EduCredits

Het aantal EduCredits voor deze training bedraagt 27.

Wat zijn EduCredits?