Slimme kleuters

Kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong

Slimme kleuters

'n Jungske ging vur 't uurst naor school, hij kreeg 'n vel papier en krijt
en hij kleurde en kleurde 't hul vel vol, want kleure, da vond-ie fijn.
Mar de juffrouw zei "Wat doe je daar, jongeman ?"
"Ik teken bluumkes, juffrouw"
Ze zei "We doen hier niet aan kunst, jongeman,
bloemen zijn rood en de lucht is blauw.
Je zult er rekening mee moeten houden; je bent hier niet alleen.
Als alle kinderen 'ns deden zoals jij,
waar moest dat dan toch heen, ik zeg je:

"Bloemen zijn rood, jongeman, blaadjes zijn groen.
't Heeft geen enk'le zin om 't anders te zien,
dus waarom zou je 't dan nog anders doen."

Bron: Bloemen zijn rood – Gerard van Maasakkers

Inhoud workshop

In deze cursus van 1 dag bieden wij leerkrachten en intern begeleiders handvatten voor het signaleren en begeleiden van kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong.

De cursus start met een korte theoretische verkenning van het begrip ontwikkelingsvoorsprong en hoogbegaafdheid. Om de kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong goed te kunnen signaleren is het belangrijk om meer te weten over de ontwikkeling en het gedrag van deze kinderen. Waaraan kan je de kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong herkennen?

Vervolgens gaan we in op de begeleiding van deze kinderen in de klas. Hoe kun je het onderwijsaanbod aanpassen voor deze kinderen en dit verwerken in groepsplannen? Welke les- en spelmaterialen zijn er beschikbaar voor kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong? Tegen welke problemen lopen deze kinderen aan en hoe ga je daar als leerkracht mee om?

Daarnaast is er ruimte voor eigen beeldvorming: hoe kijk je aan tegen kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong en wat verwacht je van zo'n kind in de klas? We gaan hierover met elkaar in gesprek en bekijken of de beelden en verwachtingen reëel zijn.

Na deze workshop heb je:

  • basiskennis van de theoretische achtergrond van meer- en hoogbegaafdheid.
  • inzicht in eigen ideeën en verwachtingen van kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong
  • inzicht in signaleringsmogelijkheden en problemen die kunnen ontstaan in de ontwikkeling van deze kinderen.
  • kennis en vaardigheden om het onderwijsaanbod aan te passen.
Locaties en trainingsdata
Zwolle
Dinsdag 30 jan '20
Apeldoorn
Dinsdag 10 dec '19
Amersfoort
Donderdag 23 jan '20
Utrecht
Dinsdag 03 mrt '20
Arnhem (Velp)
Dinsdag 17 dec '20
Doetinchem
Dinsdag 21 jan '20
Nijmegen (Wijchen)
Dinsdag 18 feb '20
's-Hertogenbosch
Donderdag 21 nov '19
Breda
Dinsdag 05 nov '19
Tilburg
Dinsdag 24 sep '19
Eindhoven
Dinsdag 26 nov '19
Venlo
Dinsdag 21 jan '20
Maastricht
Dinsdag 17 dec '19

Tijden

De cursus start om 09.30 uur en duurt tot ca. 15.30 uur.

Studie-uren

Totaal 7 uur waarvan ca. 1 uur zelfstudie.

Kosten

De prijs voor deze workshop bedraagt  €. 175,- inclusief lunch, cursusmap en certificaat.

Bij 2 of 3 deelnemers van dezelfde school en/of bestuur geldt een korting van 5% en vanaf 4 deelnemers bedraagt de korting 7.5%.

EduCredits

Het aantal EduCredits voor deze workshop bedraagt 8.

Wat zijn EduCredits?

Afmelden en adressen cursuslocaties

Informatie over afmelden (en kosten) en de cursusadressen vindt u bij "Aanmelden voor deze training/cursus".