Opleiding Taalcoördinator basisonderwijs
Basisscholen besteden gemiddeld ruim 7 u per week aan de Nederlandse taal. Dat is goed voor te stellen, want we leven in een echte taalmaatschappij. Effectief taalonderwijs is belangrijk, want de resultaten werken door in alle vakken. Kinderen die problemen hebben met de taal, hebben het ook moeilijker bij de andere vakgebieden.
Maar hoe effectief is het taalonderwijs op jouw school? Zijn de leesprestaties naar behoren of verlaten (te) veel kinderen groep 8 met een leesachterstand? Hoe worden de lessen in woordenschat vormgegeven en zijn de lessen begrijpend lezen daadwerkelijk effectief? Is er sprake van een doorgaande lijn?
Een taalcoördinator is van wezenlijk belang om de taalopbrengsten te vergroten. De verantwoording van het taalbeleid en de implementatie van het beleid komt namelijk steeds meer bij school te liggen.
In deze 4-daagse opleiding Taalcoördinator van ECLG staat een sterk praktijkgerichte insteek centraal. Er wordt kennis en inzicht gegeven in de factoren die van invloed zijn op goed taal-/ leesonderwijs op school. Hierbij komen de verschillende taaldomeinen, recente ontwikkelingen, uitgangspunten en opbouw van de leerlijnen aanbod. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan taalbeleid. Vanuit de eigen schoolsituatie worden verbeterpunten opgesteld om het taalonderwijs te versterken. Hoe passen deze verbeterpunten in het huidige taalbeleid en met welk van deze punten ga je daadwerkelijk aan de slag?
Doelgroep
Leerkrachten en intern begeleiders binnen het basisonderwijs
Inhoud en opzet van de opleiding
De opleiding bestaat uit 4 opleidingsdagen van 09.30 - 15.30 u.
Dag 1: Taalbeleid en technisch lezen
- Leerlijnen
- Taalbeleid
- Effectieve didactiek
- Succesfactoren
- Risicoleerlingen
- Plusleerlingen
Dag 2: Begrijpend lezen en spelling
- Effectieve didactiek
- Succesfactoren
- Risicoleerlingen
- Plusleerlingen
Dag 3: Woordenschat en mondelinge taal
- Effectieve didactiek
- Succesfactoren
- Plusleerlingen
- Risicoleerlingen
Dag 4: Stellen, geïntegreerd taalonderwijs, taalbeleid
- Effectieve didactiek
- Succesfactoren
- Geïntegreerd aan taal werken
- Presentaties