ACT4School | Acceptance & Commitment Therapy

3-daagse opleiding tot ACT coach PO & VO

ACT4School

Het aantal kinderen en jongeren dat kampt met sombere gevoelens en stressgerelateerde klachten neemt toe. Prestatiedruk, de veelheid aan keuzes en de komst van social media hebben het leven van de scholier ingrijpend veranderd. Het tempo van onze huidige maatschappij ligt hoog en kinderen krijgen (te) veel prikkels, terwijl hun mentale weerbaarheid lijkt af te nemen met (faal)angst en stress tot gevolg.

Maar ook als docent heeft u te maken met werkdruk, veranderingen en vernieuwingen. Met drukke klassen of met leerlingen met een bijzondere gebruiksaanwijzing, waardoor ook uw mentale weerbaarheid onder druk kan komen te staan.

Psychologisch flexibel voor de klas

Er is geen snelle manier om de huidige maatschappij te veranderen, maar we kunnen wel wat doen aan de manier waarop we ermee omgaan. We kunnen de psychologische flexibiliteit en weerbaarheid van onze leerlingen - en onszelf - vergroten door hen vaardigheden mee te geven om om te gaan met de hobbels die nu eenmaal bij het leven horen. Leren dat het niet altijd beter of leuker hoeft, dat je pijn zult tegenkomen, maar ook leren zélf richting te kiezen: wat vind ik belangrijk, wat past bij mij en wat betekent dat voor mijn handelen, in plaats van te blijven hangen in negatieve gedachten.

Wanneer we worden geconfronteerd met druk of negatieve ervaringen – of dat nou gebeurtenissen in de klas zijn of gevoelens die daardoor worden opgeroepen – reageren we vaak automatisch. We kijken naar de wereld door een ‘bril’ die gekleurd is door eerdere ervaringen. Onze gedachten over onszelf of een situatie beïnvloeden onze waarneming.

Acceptance en Commitment Therapy (ACT) kijkt naar de relatie tussen onze gedachten en gevoelens enerzijds en ons gedrag anderzijds. We zijn allemaal geneigd negatieve ervaringen te vermijden. De manier waarop we dat doen is op de lange termijn niet altijd helpend. Als we onze gedachten en gevoelens kunnen toelaten zonder erop te reageren ontstaat er ruimte om voor ander gedrag te kiezen. Concreet: als we niet meer automatisch in gedrag ‘schieten’ dat we liever niet van onszelf zien, kunnen we gaan doen wat we echt willen doen. We worden psychologisch flexibeler.

Persoonlijke ontwikkeling leerlingen

Door deze ervaringen en dit inzicht ga je het proces ook bij je leerlingen herkennen en kun je ze helpen ongewenst gedrag om te buigen en anders om te gaan met lastige gevoelens of belemmerende gedachten. Zo draagt een psychologisch flexibele houding van jou als leraar bij aan de persoonlijke ontwikkeling van leerlingen. Daarnaast wordt in de training expliciet aandacht gegeven aan het aanleren van vaardigheden aan leerlingen om de psychologische flexibiliteit en weerbaarheid te vergroten.

ACT is 'Evidence Based'

ACT is een ‘evidence based’ methode die positieve effecten heeft op weerbaarheid en helpt kinderen en jeugdigen (en volwassenen) bij het omgaan met angst en sombere gevoelens. Doordat de focus niet ligt op een klacht maar op het vergroten van veerkracht is ACT zeer goed preventief te gebruiken. De training richt zich in eerste instantie op het zelf kennismaken met de ACT-vaardigheden, om daarna in te gaan op manieren om er in de klas mee te werken. U ontvangt concrete lesideeën met een docentenhandreiking om direct mee aan de slag te gaan.

Voor wie

De opleiding richt zich in eerste instantie op het zelf kennismaken met de ACT-vaardigheden, om daarna in te gaan op manieren om er in de klas mee te werken. U ontvangt concrete lesideeën met een handleiding/werkboek om direct mee aan de slag te gaan. Deze opleiding is ook geschikt voor professionals die dagelijks actief zijn binnen de jeugdzorg zoals POH-GGZ, CJG-ers of medewerkers van Team Jeugd van gemeenten en wijkteams.

De Acceptance en Commitment Therapy 4 Schools is geschikt voor professionals uit het:

  • (Speciaal) basisonderwijs: leerkrachten, intern begeleiders en Remedial Teachers
  • Voortgezet onderwijs: docenten, mentoren en zorgprofessionals
  • Jeugdzorg: POH-GGZ, CJG-ers, consulenten Team Jeugd en wijkteams.

Inhoud en opbouw van de training

Programma dag 1:

  • Theorie ACT
    - Hoe komt gedrag tot stand?
    - Relational Frame Theory: taal en denken
    - De zes processen
  • ACT ervaren
    - je bewust worden van waarden en verlangens
    - je bewust worden van belemmerende overtuigingen
    - je bewust worden van je automatische reacties
    - Welke coping stijlen zijn er?
    - Hoe herken ik ze bij mijn leerlingen?

Programma dag 2:

  • ACT ervaren
    - Anders omgaan met emoties en gedachten: mindfulness en defusie
    - Toegewijde actie
  • ACT in de klas
    - Voor welke problemen kan ACT een oplossing bieden?
    - Aan welke doelen wordt gewerkt?
    - Welke mogelijkheden zijn er?
    - Doornemen van het oefenmateriaal

Programma dag 3:

  • Oefenen met ACT
    - Oefenen met het materiaal
    - Nabespreken van de oefeningen
    - Bespreken van ACT-houding aan de hand van casuïstiek
  • Praktische voorbereidingen
    - Introduceren van ACT in de school
    - Introduceren van ACT bij ouders
Locaties en trainingsdata
Zwolle
Dag 1 di. 06 okt '20
Dag 2 di. 03 nov '20
Dag 3 di. 24 nov '20
Apeldoorn
Dag 1 di. 29 sep '20
Dag 2 di. 27 okt '20
Dag 3 di. 17 nov '20
Amersfoort
Dag 1 do. 29 okt '20
Dag 2 do. 19 nov '20
Dag 3 do. 10 dec '20
Utrecht
Dag 1 di. 22 sep '20
Dag 2 di. 13 okt '20
Dag 3 di. 10 nov '20
Arnhem (Velp)
Dag 1 di. 06 okt '20
Dag 2 di. 03 nov '20
Dag 3 di. 24 nov '20
Doetinchem
Dag 1 do. 29 okt '20
Dag 2 do. 19 nov '20
Dag 3 do. 10 dec '20
Nijmegen (Wijchen)
Dag 1 do. 17 sep '20
Dag 2 do. 08 okt '20
Dag 3 do. 05 nov '20
's-Hertogenbosch
Dag 1 do. 17 sep '20
Dag 2 do. 08 okt '20
Dag 3 do. 05 nov '20
Breda
Dag 1 di. 29 sep '20
Dag 2 di. 27 okt '20
Dag 3 di. 17 nov '20
Tilburg
Dag 1 do. 08 okt '20
Dag 2 do. 05 nov '20
Dag 3 do. 26 nov '20
Eindhoven
Dag 1 do. 10 sep '20
Dag 2 do. 01 okt '20
Dag 3 do. 29 okt '20
Venlo
Dag 1 do. 19 nov '20
Dag 2 do. 10 dec '20
Dag 3 do. 14 jan '21
Maastricht
Dag 1 di. 22 sep '20
Dag 2 di. 13 okt '20
Dag 3 di. 10 nov '20

Tijden

De opleiding start om 09.30 uur en duurt tot ca. 15.30 uur

Studie-uren

Totaal 28 uur, waarvan ca. 10 uur opdrachttijd

Kosten

De prijs voor deze 3-daagse opleiding bedraagt €. 565,- per deelnemer inclusief de benodigde materialen, certificaat, Handleiding/werkboek, koffie/thee/fris en lunches.

Bij 2 of 3 deelnemers van dezelfde school en/of bestuur geldt een korting van 5% en vanaf 4 deelnemers bedraagt de korting 7.5%.

Vroegboekkorting

Voor deelnemers die zich voor de zomervakantie aanmelden geldt, naast de hierboven omschreven korting, een extra korting van 7.5%

EduCredits

Het aantal EduCredits voor deze training bedraagt 28.

Wat zijn EduCredits?

Afmelden en adressen cursuslocaties

Informatie over afmelden (en kosten) en de cursusadressen vindt u bij "Aanmelden voor deze training/cursus".